zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht redenen waarom teams falen

21 januari 2011 - Een team leiden is niet eenvoudig. Daarom kan het helpen om in ieder geval te weten met welke problemen u daarbij te maken kunt krijgen. Harvard Business Review zette de acht meest voorkomende op een rij, 6Minutes.be vertaalde.

1. Het ontbreken van een teamidentiteit


De leden hebben niet het gevoel dat zij met elkaar verbonden zijn en samen bepaalde doelen moeten bereiken. Gevolgen: weinig inzet, botsingen tussen de teamdoelen en de persoonlijke ambities en slechte samenwerking. 

2. Moeilijk besluiten kunnen nemen

De leden blijven bij hun eigen standpunt, of hinderen de besluitvorming door eindeloos te discussiëren in plaats van nieuwe elementen aan te dragen. 

3. Slechte communicatie
Door elkaar heen praten op vergaderingen, teamleden die steevast zwijgen, verwijzen naar problemen maar niks doen om ze op te lossen, valse consensus (ja zeggen zonder echt akkoord te gaan). 

4. Onvermogen om conflicten op te lossen
Spanningen worden niet uitgesproken, teamleden staan agressief tegenover elkaar. 

5. Gebrek aan participatie
Opdrachten worden niet uitgevoerd, vergaderingen niet bijgewoond, overleg verloopt futloos. 

6. Gebrek aan creativiteit
Het team slaagt er niet in frisse ideeën te ontwikkelen en kan onverwachte gebeurtenissen niet aangrijpen als kansen. 

7. Groepsdenken
Gebrek aan een kritische blik en weinig zin om de zaken eens vanuit een andere kant te bekijken. Dit komt vaak voor wanneer eensgezindheid en eenheid als belangrijke groepswaarden gelden. 

8. Slecht leiderschap
De teamleider schiet tekort, hij/zij komt er niet toe een visie te formuleren, te delegeren of uiteenlopende belangen te overstijgen.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwelijke managers hebben positief effect op productiviteit
 Vijf dingen die u kunt leren van bijen
 Teams scoren beter met emotioneel intelligente leider
 Drie mythes over besluitvorming
 
 
reacties
 
Marian  |   | 
22-01-2011
 | 
04:50 uur
Leidingevenden zouden eens vaker aan reflectie moeten doen. Leuk voorbeeld: (Klik hier)
Rene Civile  |   | 
22-01-2011
 | 
10:45 uur
Ik vind het een prachtig artikel hoor maar .....
Het is vrij eenvoudig redenen te vinden waarom teams zouden falen. Kijken we alleen al naar bijvoorbeeld voetbal de laatste tijd dan hebben we voorbeelden te over.

Wat ik mis is de volgende;

Teamleden zijn niet of weinig op elkaar ingespeeld

De onderlinge cohesie is nooit opgebracht.

Teamleden kennen elkaar niet goed genoeg

Dat is een grotere waarschijnlijkheid dan de genoemde redenen. Want als mensen elkaar niet kennen, herkennen ze vaak ook de beweegredenen van anderen niet zo. Je komt dan makkelijk in allerlei cummulaties terecht met gevolgen zoals in het artikel beschreven.

Dat kan ook anders door alle keyplayers in kaart te brengen en te zoeken waar de persoonlijke tegenstellingen zich bevinden. Dan kun je veel beter anticiperen.

De rest van het antwoord ligt hem in de vorm en regie van vergaderen en een goede communicatie. Met NumoQuest is dit op volkomen onafhankelijke wijze heel eenvoudig te realiseren.


Hans  |   | 
23-01-2011
 | 
13:31 uur
Ik vind dit wel een beetje een open deuren artikel. Ik vraag me af hoelang Harvard Business Review hierover gedaan heeft. Feit blijft wel dat het hebben van een gezamelijk doel heel belangrijk is voor het goed slagen van een teamproces.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10